Cykelsmedie med vokseværk

Forretningseventyr: Fra børnecykler og plæneklippere til Honda og Kawasaki​

I 1983 drog Henrik Rydberg til Grønland. Han var uddannet lastbilmekaniker og blev værkfører (eller crewchief, som det hed deroppe) på Thulebasen med ansvar for hal 580.

Målet var klart: Der skulle tjenes penge nok til at åbne et værtshus i Aarhus og til et stråtækt sommerhus ved vestkysten.

Efter nogen tid måtte Henrik og Mette erkende, at der var langt - for langt - fra Risskov til Thule, og Henrik fandt et rengøringsjob til Mette på basen, hvor hun nåede at være i otte måneder.

- Det var træls og det var langt væk, siger de begge om perioden inden Mette også kom til Thule.

Der kom penge på kontoen, men samtidig kom Henrik til den erkendelse, at det måske var som at sætte ræven til at vogte høns, hvis han realiserede ideen om at blive værtshusholder.

Landsbykro i stedet for Aarhusværtshus

Hjemme igen, efter at Henrik havde været på Thulebasen godt halvandet år, skulle pengene bruges til en anden form for etablering, og Henrik og Mette købte Bent Korsgaards cykelforretning i Hinnerup.

Lokalerne fandt Henrik et andet sted, nemlig i Aidt, hvor en værkfører i Henriks fars firma vidste, at der var et hus til salg.

Det var den gamle landsbykro, og Henrik faldt straks for huset.

Lidt værtshus var der jo så over det. Han lavede et skøde, som dog var betinget af, at Mette, der ikke var med ude at kigge på det i første omgang, også var med på ideen.

- Vi syntes ikke de 40 kilometer fra Aarhus til Aidt var et problem, men familie og venner mente godt nok, at vi flyttede langt væk, fortæller de.

- Vi var enige om at prøve og om at give den er ordentlig skalle for at det skulle lykkes, husker de, og sådan kom de i 1985 i gang med det, der nu er en stor virksomhed .

Den officielle åbning fandt sted 21. september 1985, og cykelsmeden var stolt.

Dobbeltarbejde

Henrik startede som cykel- og plæneklippermekaniker med arbejde ved siden af - om aftenen og om natten. Først hos Høyers Rutebiler i Thorsø og senere hos naboen, Aidt Auto og Diesel.

Også Mette tjente lønnen ude, i begyndelsen hos "Altid Billigst" i Hammel, siden hos en købmand og til sidst på Hammel Møbelfabrik, indtil hun i begyndelsen af 90-erne kom "hjem" og havde fuldtidsarbejde i "Rydbergs MC", som "Rydbergs Cykler" var blevet til.

Firmaet startede i det små med cykler og plæneklippere, og Henrik og Mette var stolte, første gang der var en månedsomsætning over 10000 kr.​

Annoncer fra den første tid.

Større cykler

Der gik kun et par år med cykler.

- Ja, vi gik op i det i halvandet år, så gad vi ligesom ikke mere. Motorcyklerne var begyndt at rykke ind, og vi troede måske, at vi kunne lave begge dele. Men hvis der kom motorcykelkunder, og det første de så, var en række cykler, så gik de igen, så det måtte vi stoppe med, fortæller Henrik.​

Da der var tid til både hunde, cykler og knallerter ca. 1986​

Mester på værkstedet ca. 1987​

- Det sidste halve år blev cyklerne flyttet ind i stuen, og så viste vi dem frem der, mens værkstedet hurtigt blev fyldt med motorcykler, husker Mette om tiden med cykler på gulvtæppet.

Udviklingen tog hurtigt fart, og i 1987-88 startede den første lærling i firmaet.

Overgaardsvej 3, Aidt ved overtagelsen i 1990​

Vokseværk

I 1990 købte Henrik og Mette nabobygningen, et autoværksted. Efter ombygning flyttede de firmaet i 1991, og siden er der blevet bygget om, ud og op et par gange.

I 1996 startede Rydbergs MC med at sælge nye motorcykler, det var Kawasaki, og allerede året efter blev firmaet den mest sælgende forhandler i Danmark og har været det flere gange siden.​

Henrik 1998​

Henrik 2001​

I 2002 kom Honda til, og Rydbergs MC har både i 2013 og 2014 været den forhandler i Danmark, der har solgt flest nye Honda-motorcykler.

Som autoriseret forhandler af både Honda og Kawasaki kan Rydbergs MC hele tiden præsentere de langt de fleste nye modeller fra begge importører, og der er samtidig altid op mod hundrede klargjorte brugte motorcykler i til salg.

- Vi har kunder over hele landet og har en størrelse, så vi kan tilbyde enhver form for køb og salg, service, finansiering, garanti på både nyt og brugt, skadesservice, vinteropbevaring, formidler forsikring og meget mere. Vi er også selv motorkontor, så kunden kan få nummerplade på med det samme, fortæller Henrik og Mette, der ikke mere er par i privatlivet, men driver virksomheden i fællesskab, hvor Henrik primært tager sig af salg og service, mens Mette står for udstyr og beklædning samt administrationen.

Desuden er der en sælger, en lagermand, fire mekanikere og en chauffør.

Der er ni på lønningslisten i Rydbergs MC, og der er forrygende travlt.

Rydbergs MC 2015. Bagest fra venstre: Theis, Kenni, Kasper, Brian. Forrest: Michael, Mette, Bruno, Henrik, Bjarke.​

Nær kontakt til kunderne

Kunderne kommer fra hele landet, og de møder flittigt op i Aidt.

- Vi har stor opbakning fra vore kunder. Dels når de skal handle hos os, og det er vi naturligvis glade for, men vi er lige så glade for den opbakning, der er, når vi holder åbent hus, inviterer indenfor en lørdag, holder julefrokost, markerer nytår på værkstedet og ved andre lejligheder, siger Henrik og Mette.

Henrik og Mette peger selv på to årsager til, at det ikke er gået helt ringe de første 30 år.

- Kundepleje og så det, at vi gider arbejde, siger de med henvisning til, at de gennem alle årene med Rydbergs MC begge altid har haft en arbejdsuge på over 70 timer.

- Vi har bestemt, at vores jubilæumsgave til os selv skal være, at vi fremover skal arbejde under 60 timer om ugen, siger Henrik humoristisk.

- Vi har altid behandlet kunderne sådan, som vi selv vil behandles, og det er nok det, der har skabt grundlaget. Her hos os får man også en kop kaffe, selv om man ikke køber noget, siger Mette.

Sådan har det været i 30 år, og sådan skal det også være i fremtiden.

4.6 stjerner ud af 5 baseret på mere​ end 155 anmeldelser på Facebook

4.5 stjerner ud af 5 baseret på mere end 223 anmeldelserGoogle