Cykelsmedie med vokseværk
Forretningseventyr: Fra børnecykler og plæneklippere til Honda og Kawasaki
I 1983 drog Henrik Rydberg til Grønland. Han var uddannet lastbilmekaniker og blev værkfører (eller crewchief, som det hed deroppe) på Thulebasen med ansvar for hal 580.
Målet var klart: Der skulle tjenes penge nok til at åbne et værtshus i Aarhus og til et stråtækt sommerhus ved vestkysten.
Efter nogen tid måtte Henrik og Mette erkende, at der var langt - for langt - fra Risskov til Thule, og Henrik fandt et rengøringsjob til Mette på basen, hvor hun nåede at være i otte måneder.
- Det var træls og det var langt væk, siger de begge om perioden inden Mette også kom til Thule.
Der kom penge på kontoen, men samtidig kom Henrik til den erkendelse, at det måske var som at sætte ræven til at vogte høns, hvis han realiserede ideen om at blive værtshusholder.
Landsbykro i stedet for Aarhusværtshus
Hjemme igen, efter at Henrik havde været på Thulebasen godt halvandet år, skulle pengene bruges til en anden form for etablering, og Henrik og Mette købte Bent Korsgaards cykelforretning i Hinnerup.
Lokalerne fandt Henrik et andet sted, nemlig i Aidt, hvor en værkfører i Henriks fars firma vidste, at der var et hus til salg.
Det var den gamle landsbykro, og Henrik faldt straks for huset.
Lidt værtshus var der jo så over det. Han lavede et skøde, som dog var betinget af, at Mette, der ikke var med ude at kigge på det i første omgang, også var med på ideen.
- Vi syntes ikke de 40 kilometer fra Aarhus til Aidt var et problem, men familie og venner mente godt nok, at vi flyttede langt væk, fortæller de.
- Vi var enige om at prøve og om at give den er ordentlig skalle for at det skulle lykkes, husker de, og sådan kom de i 1985 i gang med det, der nu er en stor virksomhed .